BILA AKU BERCERITA…

19 02 2007

18 Februari 2007 :: Ahad

Penting tak penting tapi aku nak juga critakan dan nak kongsikan semua yang sedang membaca blog aku sekarang ni..terima kasih…Jam 10.00 pagi – ‘housemate’ aku minta hantar gi simpang dekat jalan utama ..sebab dia kata teksi tak ambil sebab dah penuh…siap booking tu..kesian juga kat housemate sebab dia kena tunggu, sekali tengok tak kena ambil pula..kebetulan pagi tu memang aku nak beli gas hihihi…semalam gas abis !!! time tu aku nak masak ayam …tak jadi aku ‘try’ resipi baru….tet !

 

Masa di kedai runcit di IP..time aku nak bayar di kaunter..depan aku ada seorang atuk lelaki…dia mau beli coklat [ coklat tersebut diletakkan di atas meja ]…rasanya dia mau bagi kat cucu dia

 

Tapi apa yang menyentuh hati aku…masa dia nak bayar..tetiba ’casher’ tu kata ‘pakcik dua ringgit lebih nie’…harga bagi coklat yang di ambilnya. Mungkin duit atuk tu tidak cukup..dia letak balik coklat itu di tempat dia ambil tadi..masa dia lalu depan aku..aku nampak dia masukkan duit seringgit di poket bajunya.

 

Astagfirullah..terfikir oleh ku apa perassannya masa itu…kalau lah coklat itu hendak diberikan kepada cucu atau sesiapa saja yang sememangnya dia rasa dia nak bagi..mungkin ada sedikit kehampaan yang di rasainya kerana dia tidak mampu berbuat demikian…aku keluar dari kedai kerana pada ketika itu terlalu ramai orang yang hendak berurusan di kaunter.

 

Aku perhatikan atuk tadi sedang berjalan di hadapan klinik sihat…selang beberapa kedai dari kedai yang di tinggalkan tadi…aku masuk semula ke kedai dan mengambil coklat, aku lihat coklat yang di letakkan oleh atuk itu tadi masih lagi ditempat yang sama. Selesai di kaunter, aku cari atuk tadi di kawasan yang dia lalu…kawasan restoran ziemal pun dia tiada…lihat di kawasan perumahan pun dia tiada…pendek kata semua kawasan kedai di IP tu memang sudah di tengok kalau – kalau atuk tadi tu masih ada…tapi sayangnya memang aku tak jumpa…jauh di sudut hatiku..mungkin ini bukan rezki untuk aku berjumpa semula dengannya…meskipun sedikit rasa kecewa hadir di hatiku sebagai manusia biasa yang punya hati dan perasaan kerana aku tidak dapat memberikan coklat yang mungkin ‘biasa’ bagi kita tapi bagi atuk itu…coklat itu mungkin adalah hadiah paling bermakna buat sesiapa yang menerimanya…Semoga kebahagian..keselamatan dan kesejahteraan di berikan kepada atuk dan keluarganya

 

Keadaan itu bermain di fikiran ku…inilah kehidupan ! aku menarik nafas panjang kerana peristiwa pagi itu mengingatkan aku pada kejadian ketika aku berjumpa dengan atuk selepas sembahyang jumaat di masjid bandaraya suatu ketika dulu…apapun kepada sesiapa yang sedang membaca blok ku ini…untuk memberi peringatan kepada diriku dan juga sesiapa saja…sayangilah keluarga selagi mereka masih ada di dunia ini…kasih sayang, kebahagian dan kegembiraan orang – orang yang kita sayangi itu tidak akan ada penggantinya ..sayangi mereka seadaanya

Semoga hari ini lebih baik dari hari kelmarin dan hari esok lebih baik dari hari ini dalam apa jua perkara [ kebaikkan ] yang kita lakukan…

 

ps :: bumi mana tidak di timpa hujan…laut mana tidak bergelora…adakalanya kita sebagai manusia biasa punya masa gembira dan berduka… kita perlu ingat ! tinggi mana darjat yang kita ada…bila tiba saatnya hanya kain putih yang akan membaluti kita…syukurilah apa yang kita miliki kini dan ingatlah pada insan – insan lain yang memerlukan…meskipun mereka diklasfikasikan dalam kumpulan orang – orang misikin…tapi mereka juga punya hak untuk tersenyum di bumi milik Allah ini…